Open leermateriaal Ontdek meer

Open leermateriaal voor iedereen toegankelijk | VO-content: ‘Je hoeft het niet alleen te doen’

Iedere docent herkent het gevoel: je wilt wat anders of extra’s doen dan in het lesboek staat. Hoe kom je aan je materiaal? Vind je het wiel zelf uit of laat je je inspireren door het werk van je collega’s uit het hele land? Wie slim is gebruikt en deelt zijn lessen online met collega’s.

Oproep: Hoe maak jij gebruik van open leermateriaal?

Inmiddels werken veel docenten met open leermateriaal. We zijn op zoek naar jouw ervaringen en tips zodat we die kunnen delen met andere docenten. Doe je mee? Beantwoord in onderstaand formulier 4 vragen. Lees ook het interview met Nancy Hammer.  

'Open leermateriaal is meer dan een leuk extraatje'

De afgelopen decennia bouwden profielorganisaties aan een rijke database van hoogwaardig open leermateriaal. Pieter Hettema, projectleider van Profielenberaad, wil het materiaal voor iedereen toegankelijk maken. ‘Werken met open leermiddelen is meer dan losse lesjes delen’, vindt Pieter. De kunst is de kwaliteit hoog te houden.

Nationaal Groeifonds investeert in open leermateriaal

Met het Nationaal Groeifonds investeert het kabinet in de komende 5 jaar heel veel geld in projecten die zorgen voor economische groei voor de lange termijn. VO-content heeft samen met het Profielenberaad, Kennisnet, SLO, Cito en veel andere onderwijsorganisaties een plan ingediend om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen door te investeren in kwalitatief goed open (digitaal) leermateriaal. De Commissie Groeifonds gaat onze inbreng in april 2022 beoordelen en aansluitend zal duidelijk worden of de subsidie wordt toegekend.   

Open digitaal afstandsonderwijs – Wat valt er te leren van andere Europese landen?

Door de pandemie heeft afstandsleren een enorme vlucht genomen. Voor het eerst zijn ervaringen met digitale open source leermiddelen in het voortgezet onderwijs in meerdere Europese landen onderzocht en vergeleken. Uit dit onderzoek kan onder meer worden geconcludeerd dat Europese landen meer gebruik kunnen maken van elkaars leermaterialen.

College Filosoof Bas Haring

Om het gebruik van digitale media in lessen én de expertise over digitale didactiek te stimuleren, deelt Beeld & Geluid op school ter inspiratie deze 15 minuten kennisboost van expert Bas Haring.

College Marisja Groen

Om het gebruik van digitale media in lessen én de expertise over digitale didactiek te stimuleren, deelt Beeld & Geluid op school ter inspiratie deze 15 minuten kennisboost van expert Marisja Groen.

College Olivier van Beekum

Om het gebruik van digitale media in lessen én de expertise over digitale didactiek te stimuleren, deelt Beeld & Geluid op school ter inspiratie deze 15 minuten kennisboost van expert Olivier van Beekum

College Evert Hoogendoorn

Om het gebruik van digitale media in lessen én de expertise over digitale didactiek te stimuleren, deelt Beeld & Geluid op school ter inspiratie deze 15 minuten kennisboost van expert Evert Hoogendoorn

Eindexamen Geschiedenis voorbereiden met beeld en geluid

Voor het gloednieuwe Zoektermen Lab van beeldengeluidopschool.nl en Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) is Beeld & Geluid op zoek gegaan naar mooi archiefmateriaal om te gebruiken ter voorbereiding op het eindexamen geschiedenis havo en vwo. Samen met Marco van Vemde, Geschiedenisdocent van het Jaar 2021, en zijn collega’s van het Lindecollege in Tiel, gingen we aan de slag. Via de SLO-termen zijn onderwerpen gekozen uit het domein B en daar is bij verschillende subthema’s beeldmateriaal gevonden, op maat geknipt en in een overzichtelijke lijst gezet.